De eerste stagedagen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Ruud Gubbels - WaarBenJij.nu De eerste stagedagen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Ruud Gubbels - WaarBenJij.nu

De eerste stagedagen

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

21 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Dames heren welkom! Welkom aan boord de trein door Genadendal! Vergeet u niet uw bagage, bestaande uit: Openheid, pro-activiteit, begrip voor andere culturen, een kleine dosis Engels, een grote dosis Afrikaans en vooral een grote voorraad food&supplies. Deze trein stopt immers NIET bij een supermarkt, kledingwinkel of DIY-store, want deze liggen, met uitzondering van een van de duurste supermarkten van de West-Kaap namelijk minstens een uur uit de route. Laat vooral uw Westerse vooroordelen liggen, alsmede uw gewilligheid uw mening te geven en te vergelijken met Nederland.

Het meest voorkomende station deze week zal de Emil Weder Hoërskool (dat leest u goed, met die trema's) zijn. Hier vindt u nagenoeg uitsluitend gekleurde Leerders, uit een groot gebied. Veel van deze Leerders komen van ver weg en verblijven op een weekend in de twee weken na in het bijbehorende hostel. Deze Leerders zullen in het begin nogal moeten wennen aan het blanke jonge volk dat vier dagen in de week van 7.30 tot 14.00 in de klassen van de docenten aanwezig zal zijn.
Echter zullen zij snel komen vragen of u het Soccer-team wil opzetten, waarna u met de voornamelijk Rugby-georiënteerde docenten lichamelijke opvoeding in gesprek zal gaan of het mogelijk is dit voor elkaar te krijgen.
Ook zal na een aantal dagen een enkele Leerder per klas de moed opdoen om u elke keer gedag te zeggen met de vriendelijke groet 'Hi sir!'. Anderen zullen na een aantal lessen, dat zal overigens vrij snel gaan, want alle klassen hebben elke dag wel een keer wiskunde of fysische wetenschappen, hun boeken met u delen, vragen aan u stellen over Lewisstructuren, London-dispersion en Tetraedrische vormen van moleculen (spreek: mohlekiele). Het niveau van de theorie is in dit land nogal hoog ziet u, hoewel er weinig aan context gedaan zal worden in de eerste week!
U zult rechts van u zien dat de Grade 10 (van 12) nagenoeg hetzelfde krijgen als Grade 11, waar G11 wat dieper ingaat op de stof. Mocht u stage gaan lopen bij dhr. Strauss, zult u een enthousiaste docent treffen, die niet stil wil staan en niet bang is om grapjes te maken. Zijn Leerders worden, zult u merken, scherp gehouden door stiekem wat foutjes, uiteraard volledig expres, te maken in berekeningen en stukjes theorie.
Wanneer u links kijkt, ziet u de vrije ruimte om met uw auto 2 uur onderweg te zijn om boodschappen te hebben gedaan in Caledon, waar kleding te goedkoop is om niet vijf stuks mee te nemen, de vleesafdeling van de supermarkt Nederlandse supermarktgrootmachten uit Zaandam reduceert tot bioslagerijtjes op de hoek van niemand-komt-hier-straat en wtf-is-een-plofkip. Mocht u op zoek zijn naar een paar onsjes vetvrij vegetarisch gehakt, verzoek ik u af te stappen bij capetown airport en terug te keren naar de 'kou' ("winter is coming", my ass (vertaal: ezel)). Mocht u echter op zoek zijn een hele koe-ling vol koe-onderdelen, waaronder 600 grams T-Bone steaks, lams racks ten overvloede en worst....zo-zo-zoveel worst ten behoeve van de braai die de 21e zal zijn, gaat u gang.
Op de achtergrond ziet u de eerste plannen liggen om de heuvels (zojuist bericht van Ruud v. Kessel in Nepal gelezen, iets met 5000m+) te gaan bewandelen, alleen de uitvoering staat nog niet gepland.
Recht voor ons, na een week vroeg opstaan, observeren en assisteren, zult u een weekendje Kaapstad verdiend hebben, waarvoor de planning nog niet vaststaat. Wellicht dat er snel een programma of verslag gemaakt wordt!

Vergeet u bij het uitstappen uw bagage, bestaande uit reflectie, inzichten, ervaringen en nieuwe kijk op uw eigen Nederlandse onderwijs, niet.

• 21 Februari 2014 - 12:18

Jacques De Goede:

Dag Ruud,

Het klinkt als een hele cultuurshock: woonruimte, afstanden, sanitaire omstandigheden, leefomstandigheden, etc. Ben je intussen al een beetje gewend geraakt, of is het nog enigzins te vroeg? Is het niveau van scheikunde/science datgene wat je verwachtte, als ik het zo lees is het niet te vergelijken wat je als 2e graadsleraar in Nederland geeft.

Een hele goede tijd en succes gewenst,

Groeten,

Jacques

• 21 Februari 2014 - 12:54

Opa George :

ruud ,een leuk verslag en dan die oud Nederlandse woorden!!!
    Houdoe van oma en opa, Ze was in haar nopjes met je telefoontje uit Afrika

• 23 Februari 2014 - 18:46

Ruud Gubbels:

@Jacques:
    Inmiddels ben ik er al gewend. Ik maak me minder druk over de onzekerheden van bijvoorbeeld water en zorg dat er in elk geval met de gezondheid alles op voorraad is, zoals drinkwater. Verder zijn we met een grote groep, waardoor er altijd wel een oplossing te vinden is.
    De manier van lesgeven hier is inderdaad niet te vergelijken met Nederland. Ik ben een lijst aan het opstellen van kernbegrippen, maar deze is veel uitgebreider dan in Nederland. Het scheelt in de basis natuurlijk dat we in Nederland verschillende niveau's hebben van VMBO tot VWO. Omdat er weinig aandacht is voor de koppeling met praktijk, weinig context wordt gegeven, terwijl er toch vijf uur NaSk in de week gegeven wordt, is er tijd om de puur technische termen in een hoog tempo door te lopen. Ik krijg een beetje het idee dat NaSk hier meer is voor de mensen die graag reproduceren, maar liever niet willen toepassen of inpassen.
    Ik ga me daar nog wat meer op orienteren.

groetjes,
    Ruud

• 24 Februari 2014 - 12:29

Kees-Jan:

Hallo Ruud en Ruud,

De laatste reactie van Ruud (Gubbels) geeft precies aan waar het in veel landen aan schort: reproductie ipv productie. Nadoen ipv nadenken. Aan jullie de eer om daar af en toe eens een beetje verandering in aan te brengen. Je zult zien dat lln dat enorm waarderen!
    Succes!

• 02 Maart 2014 - 14:27

Els En Johan Raap:

Ha Ruud,
    wat een grote ervaringen allemaal.
    Ander land, andere cultuur, ik heb het idee dat de mooiste lessen niet in de schoolbanken worden geleerd bij deze stage. Vooral wat je over de townships vertelt en je eigen gevoel van verwend zijn daarbij. Kan me voorstellen dat het dat indruk maakt.
    Het is leuk om je ervaringen vanuit thuis te volgen.
    Veel succes met deze grote levensles en natuurlijk met je schollessen.
    groetjes, Els en Johan.