challenge accepted? - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Ruud Gubbels - WaarBenJij.nu challenge accepted? - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Ruud Gubbels - WaarBenJij.nu

challenge accepted?

Door: de Kort

Blijf op de hoogte en volg Ruud

20 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Tijdens de eerste weken kreeg ik al snel in de gaten dat er op het gebied van science niet veel te doen was. Ik heb wat toetsen gemaakt, wat huiswerk gecontroleerd, wat vragen van leerlingen beantwoord en veel observaties gedaan. Mijn docent lijkt er nog niet voor open te staan om mij les te laten geven. Daar heb ik een langetermijn project van gemaakt, omdat ik hem niet voor het blok wil zetten. Na de toetsweek wil ik toch wel 1 les per dag kunnen draaien.
Waar ik wel voor gevraagd ben is het geven van bijles in wiskunde. Rick ging hier snel mee akkoord, kreeg alle samenwerking en kon snel aan de gang met de leerlingen van graad 8 (1e klas). Bij mij wil het minder vlotten. Het zou deze week toch in werk gezet moeten worden, maar de docent van wie ik de leerlingen bijles ga geven (graad 9) heeft maandag voorgesteld om na de toetsweek en vakantie (april dus) met de bijlessen te gaan beginnen, omdat er nu te veel leerlingen zich hebben aangemeld die helemaal geen bijles nodig hebben. Rick zag dat ik daar wat gefrustreerd van werd en heeft dinsdag voorgesteld om zijn klas met mij te delen, zodat ik toch les kon geven. Hoewel ik niet de didactische middelen heb van wiskunde, ben ik er met vertrouwen ingegaan.
Daar sta je dan, voor een groep mensen die je niet kent, in een land dat vreemd voor je is, voor een vak dat je normaal niet geeft, met een methode die je nauwelijks kent. Dus je begint maar te proberen om te achterhalen waar het probleem bij de leerlingen ligt.
“What sort of problems do you have in this chapter? Would you like to talk about primenumbers and practice with them, or should we continue to something more difficult?” ...stilte... ja, laten we daar maar gewoon beginnen.
“what is a prime number, ‘n priemgetal?” ...stilte... “who does not know what it is? Wie weet nie wat ‘n priemgetal is nie?” ...weer niets... De enige jongen van de 6 leerlingen neemt het woord en het klopt zowaar. Het probleem van de groep begint me enigszins duidelijk te worden, maar ik kan het nog niet beschrijven. “Let’s see if we can do this excersize: skryf die volgende getalle op as faktore van priemgetalle; 315, 420, 2106. Wie kan my vertel wat te doen?” Helaas niemand. Ik wijs een van de dames aan. Nope. De heer misschien. Nope. Beetje jammer dat de helft van het hoofdstuk hieruit voort moet komen. Ik leg uit wat de bedoeling is en geef de leerlingen een paar minuten om de eerste uit te werken. We gaan het bespreken. Ik doe er eentje voor om de leerlingen op weg te helpen. “Hoe kan jy sien of jy die getal kan deel deur 2?”. Gelukkig, 4 van de 6 weten het...2 dus niet. “Hoe kan jy sien of jy die getal kan deel deur 3?”. Niemand kent het trucje, ik leg het ze voor met een paar voorbeelden. “Hoe kan jy sien of jy die getal kan deel deur 5?” Yes, iedereen lijkt het te weten.
Ik laat een leerling, onder begeleiding, eentje voordoen. Ik schrijf, zij legt uit; 359. Eerste stap is kijken of het getal deelbaar is door 2. Na een flinke pauze en wat hulp van de rest komt er een “nee”, maar waarom weet ze eigenlijk niet, ze kijkt snel in haar lijst van tafeltjes en zoekt naar de 2. De volgende stap; is het deelbaar door 3? Een onwetende blik. Ik leg nog een keer uit met voorbeelden hoe we dat kunnen zien en pas het toe: “3+5=?” En na een flinke pauze: “negen, meneer”.
“Wat het jy gese?”
–“negen, meneer”

Voila, het probleem.

  • 20 Maart 2014 - 11:19

    Marcel:

    Lachen Ruud, dit is hetzelfde probleem als ik mijn eerste 10 levensjaren gehad heb: NIET KUNNEN REKENEN !! Veel sterkte ermee!

  • 20 Maart 2014 - 13:55

    Lisa:

    Pff Ruud, uitdaging zeg!

  • 21 Maart 2014 - 04:12

    Kees-Jan:

    Hallo Ruud,

    Dat probleem ken ik, maar nu ben je al een stap verder: je weet waar het probleem ligt. Zou je vandaaruit niet wat kunnen doen? Bijvoorbeeld elementair rekenen in een soort huiswerkgroep kunnen geven? Stel dat eens voor.
    Rot voor je, dat het zo traag verloopt. Kan je Karin niet vragen om te bemiddelen zodat je meer te doen krijgt of anders naar een andere school gaat? Zal ik anders even de directeur mailen? Geen idee of dat zin heeft, maar beter dan niets doen.
    Kom maar met een plan: ik ondersteun je dan daarbij.
    Succes!
    Kees-Jan
    PS wel heel leuk opgeschreven! ;-))

  • 21 Maart 2014 - 09:02

    Martine:

    Ruud! Wij hebben precies hetzelfde gedaan. Na weken uitvogelen wat handig was om te doen op het Emil Weder zijn we bijles gaan geven in rekenen. Puur tafels oefenen en dat soort dingen. Zou mooi zijn als je dit verder op kan pakken :) Ms. Augustijn hielp ons daarbij, je zou het haar eens kunnen vragen als ze er nog werkt. Succes!

  • 21 Maart 2014 - 11:58

    Scholl George :

    Dat was dus niet wat je er van gedacht had, maar denk eraan volgende keer beter
    Denk aan gezegde!! De volhouder wint altijd !!!! Houdoe ! van opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Ik ben Ruud, student aan het Instituut voor Leraar en Scholing aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen voor de opleiding docent scheikunde. Ik ga tussen februari en juli naar de provincie Theewaterskloof in Zuid-Afrika om daar werk te verrichten voor de Elgin Learning Foundation.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 8261

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: