het 'huis' - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Ruud Gubbels - WaarBenJij.nu het 'huis' - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Ruud Gubbels - WaarBenJij.nu

het 'huis'

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

07 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Na de prachtige landing op Cape Town Airport, met een stralende zon en blauwe lucht was het wachten op de rest van de groep TWK' ers (vakjargon; Theewaterskloofgangers). Na weer een aantal uur, ditmaal met gaar hoofd, meer ruimte, maar geen mogelijkheid tot digitale hulpmiddelen of genoeg aandacht voor het lezen van een boek, op een vliegveld te hebben gechilld (echter was het erg warm) werden we, groep Genadendal en groep Grabouw, een dorp 'in de buurt' (let op; ZA(in de buurt) = 5,7 x NL(in de buurt)), weggebracht in een te kleine bus met te kleine aanhanger. De trip naar Grabouw duurde maar even (let op; "even" : "in de buurt" = 1 : 1) en ook het wachten op deel twee van de TWK'ers die vandaag aankwamen duurde maar even. Maak nie, saak nie. Op naar Genadendal! Weer de te kleine bus in met dit keer een TE GROTE aanhanger, waardoor passagiers achterom moesten blijven kijken om zeker te weten niets kwijt te zijn. Maak nie saak nie.

Genadendal is een dorp met een paar duizend inwoners, geen grote huizen met omheining en geen echte supermarkt. Mijn woning, die ik deel met een aantal jongens, bevond zich aan het eind van de afzetroute, waardoor het hele dorp inmiddels bekend is. Het uitzicht is niet te beschrijven (ik probeer het dus vooral niet; vandaar foto's alom).

Het huis is echter van weinig gemakken voorzien. De term badkamer is erg letterlijk genomen. (u heeft dus een bad, meneer! Ja, maar zonder douchekop, slechts kleine kranen).
De keuken bevat een fornuis met oven en drie pitten, elektrisch, want een gasleiding is hier nergens te bekennen, gok ik. ook bevat het een koelkast en een set kranen met een bakje er onder. Geen zelfgemaakte culinaire hoogstandjes ben ik bang.
Mijn slaapkamer is als een muffe foto uit de jaren '70. Mijn ervaring met de jaren '70 beperking zich tot de serie "That 70's Show", dus pin me er niet op vast.
Verder hebben we met 4-en twee veranda's met dus dat onbeschrijflijk prachtige uitzicht, een oprit met carpoort, twee waakhonden die niet van ons zijn, maar ons wel erg leuk vinden en blaffen en grommen naar de locals die voorbij komen en zo nu en dan een paard, ezel of koe in de voortuin.
Elektrische energie betaal je hier pre-paid. Je koopt het dus in een winkel ergens en dan voer je een code in op je kastje (zie foto) en dan zie je hoeveel kWh je nog hebt te gebruiken. Doet overigens wonderen voor je verbruik! Geiser--> uit, lampen, tenzij echt nodig --> uit. Alles om het nummer hoog te houden. Niet zozeer dat het duur is, maar op=op en die koelkast kan niet zomaar uitvallen! Dan heb je immers snel warm fruit. (en onder ons, sst, niet verklappen; warm bier)
In de achtertuin ligt een heuveltje, die ik gepland heb te beklimmen. Ik denk dat ik wel wat oefening kan gebruiken, dus ik heb het een langetermijnproject van gemaakt.

wederom wat ondersteunende foto's.
tot snel, ik heb de komende week nog genoeg nieuwe dingen te ervaren, waaronder 'het dorp', 'de omgeving', 'de buurman', 'het eten', 'het werk' etc. etc.

  • 09 Februari 2014 - 15:20

    Britt:

    Hey grote neef, super om allemaal te lezen! veel plezier en ik blijf lezen :)

  • 09 Februari 2014 - 15:33

    Anke:

    Hey stoer 'klein' neefje!!!

    Wat super kei gaaf om dit te lezen!!!
    Geniet van ieder moment want voor je het weet ben je weer in t kikkerlandje!!!

    Kijk uit naar je volgende verhaal!!!

    Dikke knuffel je nicht Anke

  • 09 Februari 2014 - 15:33

    Anke:

    Hey stoer 'klein' neefje!!!

    Wat super kei gaaf om dit te lezen!!!
    Geniet van ieder moment want voor je het weet ben je weer in t kikkerlandje!!!

    Kijk uit naar je volgende verhaal!!!

    Dikke knuffel je nicht Anke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Ik ben Ruud, student aan het Instituut voor Leraar en Scholing aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen voor de opleiding docent scheikunde. Ik ga tussen februari en juli naar de provincie Theewaterskloof in Zuid-Afrika om daar werk te verrichten voor de Elgin Learning Foundation.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 8273

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: