De dieren - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Ruud Gubbels - WaarBenJij.nu De dieren - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Ruud Gubbels - WaarBenJij.nu

De dieren

Door: Nientetuli

Blijf op de hoogte en volg Ruud

12 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Wetende dat er enorme wildparken zijn en duizend dieren daarbuiten die door deze dude doorgaans d... nog gezien moeten worden, maar ik kan niet wachten met dit onderwerp, gezien de hilariteit die het mij en mijn medebewoners af en toe brengt.

Bij aankomst in het dorp en gedurende de eerste paar dagen hebben we met veel 'wild' kennisgemaakt. Zo had straat 1 een ezel op de weg, straat 2 enkele paarden en straat 3 (overigens heb ik ze dan bijna allemaal gehad) enkele koeien. Overigens heeft elke straat minstens 2 honden permanent "Van wie zijn deze beesten?" vraagt u zich af? ik wel en mijn begeleider Lizelle gaf aan dat ze allemaal eigendom zijn van mensen uit het dorp, totdat ze schade maken, dan zijn die eigenaren nergens te bekennen. Ik werd al een keer wakker van enkele (4+) honden die aan het vechten waren. Hadden de honden dat even aangekondigd te gaan doen, hadden er best wat dorpelingen op willen wedden. Ook werd ik een keer smiddags verrast door een koe die vanuit de achterkant van het huis voor mijn deur liep. Dat terwijl ik wij toch een eigen stukje oprit hebben, met een omheining.

"Our presence here has been noticed"
De honden hebben ons gekozen als nieuwe opdrachtgever, in termen van beveiliging. De hond van Lizelle, Dino (Lizelle, 2014), ligt hier meestal op de veranda als we weg zijn, uiteraard tegen inbrekers. De hond van de buurman, Vosje (Gubbels, 2014), is onze persoonlijke begeleiding. Zij waakt tijdens het eten en mocht er iemand langskomen (inclusief eigenaar) wordt deze erop verwezen niet te dicht in de buurt te komen.
Niet alleen wij hebben dit fortuin. Na de eerste avond zijn onze medestudenten van een paar straten verderop teruggekeerd en hebben onderweg twee volgers opgepikt. Deze twee vriendjes zijn nu vaste prik bij hen thuis en lopen geregeld de 15 minuten naar ons mee en terug. Ook deze kameraden houden alles wat niet Nederlands student is op afstand. De dames een straat onder ons hebben een wat minder actief stel. Deze twee zijn een stuk passiever in hun bewaking, maar zoals ik een luchtmacht piloot ooit heb horen zeggen is aanwezigheid soms al voldoende.
Ik verwacht dat we deze bescherming hebben te danken aan eerdere studenten hier in Genadendal, want we hebben deze honden op geen enkele manier aangespoord aanwezig te zijn.

Vandaag hebben we een onder andere een Township (Waterworks) in Grabouw bezocht. Voor men die niet precies weet wat een township is, zou ik zeker eens wat foto's op internet bekijken. Ik kon het niet opbrengen zelf foto's te maken, terwijl daar niet eens afkeer voor bleek te zijn van de bewoners. Ik zit nu hier in mijn paradijs, met stromend water, elektriciteit, voedsel, ruimte, veiligheid, zekerheid en meer kleding dan ik nodig heb, een aantal uur na het bezoek nog steeds met een raar gevoel. De townships zijn plekken waar je als blanke niet zomaar rond moet (willen) lopen, maar de mensen die ik sprak zijn tevreden met wat ze daar hebben. Onvoorstelbaar dat ik pas nog klaagde over UPC, de hoogte van gemeentelijke belastingen en hoe krap ik in het vliegtuig zat. Ik zie zeker wel in dat dit het gevoel van het moment is. Toch denk ik dat dit uurtje rondgeleid worden in een buurt met 4 waterpunten en 9 toiletten zonder riolering op 5000 inwoners mijn kijk op de wereld veranderd heeft. Ik realiseer me dat er in Grabouw meer townships zijn en dat rondom kaapstad zelfs 1 miljoen mensen in deze buurten wonen en dat dit niet eens de armste plekken van de wereld zijn. Too much food for thought.
Ik sluit me aan bij de Genadendalers en neem nog een slok van mijn biertje...

  • 12 Februari 2014 - 20:02

    Marcel:

    Ruud wat schrijf jij goed! En leuk!
    Groetjes, succes en vooral GENIET!!!



  • 13 Februari 2014 - 23:43

    Marja:

    Je beschrijft het leuk, ik kan goed genoeg beelddenken zodat ik geen foto van een township op hoef te zoeken! (Misschien leuk om je huizenstukje na deze ervaring te herschrijven? ;-) )

    Die honden! Super grappig, geeeeeen idee waarom ze bij jullie willen blijven (zicht en houding naar dieren van europeanen en het eten waar ze vast wel wat van meepikken, die beesten zijn ook niet dom) however, geniet ervan! Dan kunnen wij weer met plezier je verhalen lezen...
    Groetjes!

  • 16 Februari 2014 - 15:23

    George Scholl:

    Onze Ruud" oma en opa lezen je verslagen met plezier en zijn dan een beetje bij
    je. Blijf dit maar doen dan horen wij van je !! Heel veel HOUDOE !

  • 17 Februari 2014 - 15:46

    Kees-Jan:

    Blog gevonden!
    Pas op met die honden: vorig jaar werd een student in zijn gezicht gebeten en moest naar het ziekenhuis, want die honden zijn niet helemaal fris... Moet wel bij vermeld worden dat die student niet meer op zijn voeten kon staan en met die hond wilde kussen... Hij had daarna meer pijn van alle injecties dan toen hij gebeten werd. Soms is (te veel) alcohol ook makkelijk.
    Ben nu natuurlijk ook benieuwd naar de verhalen over de scholen! Deze week misschien?
    Veel succes en plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruud

Ik ben Ruud, student aan het Instituut voor Leraar en Scholing aan de Hogeschool Arnhem en Nijmegen voor de opleiding docent scheikunde. Ik ga tussen februari en juli naar de provincie Theewaterskloof in Zuid-Afrika om daar werk te verrichten voor de Elgin Learning Foundation.

Actief sinds 02 Jan. 2014
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 8275

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 01 Juli 2014

Zuid-Afrika

Landen bezocht: